10 sep. 2012

Falsk Log Cabin


10 september
Det här var riktigt kul att sy! 12x10 block går det ¨t.
Remsorna, 1 1/2 " breda, 3 mörka, 2 mellan och 3 ljusa sys ihop

-och skärs sedan till fyrkanter.
Fyrkanterna delas och sys ihop igen. Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man skär så blocken blir "olika" avseende mörkt och ljust.

Det underlättar att ha en Accu-quiltskärare. Med den får jag snygga raka remsor. Guld värt!!
Smala remsor är annars ett elände att skära raka.
Det mesta i remsväg har en tendens att bli snett - tycker jag iallafall - som lätt slinter med rullkniven och har linjaler som glider.
Sen när man sytt alla block är det bara att blanda och ge.
Så här la jag ut mina block.
Ändrade bara mittblocken för att framhäva kontrast mörkt/ljust.



2 kommentarer:

  1. Fantastiskt vackert!!
    Jag älskar blockhustekniken och det här var då inget undantag, hur fint som helst. =))
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad snyggt. jag längtar tills jag har tid att sy igen

    SvaraRadera