13 jan. 2015

Self mitered log cabin

Quiltad av Maria Bussler
 Inspiration - scraps-sömnad
Mycket inspiration får jag från bloggare världen runt!
Och visst är det trevligt att själv kunna inspirera.
Jag har sytt en "falsk log cabin" Self mitered log cabin.
 Bara att stoppa ner näsan i scrapslådan och sätta igång!Det är ett par år sedan jag började med den här:
 

Man skär remsor 1 1/2". 3 mörka. 3 ljusa. 2 medium. Syr ihop dom till remsor. Stryker sömmarna.
Det allra enklaste sättet att skära på  är om man har en AccuQuilt  med skärmatta 1 1/2". Klicka här för : Bild på Accu-Quilt
Skär sedan ut fyrkanter som är lika långa som bredden på din 8 remsor ihopsydda längd. Se bilden vid symaskinen på remsor ihopsydda.
Skär ut trianglar  från fyrkanterna så man får par med en mörk lång och en ljus långsida.
Tänk på att du ska ha 2 spegelvända av alla.

Viktigt att skära på 2 olika sätt så du får 4 olika trianglar!!




 Blev mycket spill!!
Första remsan med de  8 olika 1 1 1/2" remsor. 3 mörka 2 mellan och 3 ljusa ska det vara. Blev inte riktigt så men det blir nog bra till slut ändå.
 Har man svårt för ljust/mörkt kan man göra kortet svartvitt och lättare se ljust/mörkt lättare.
(Här har jag misslyckats med 3 mörka kan man då se. Det blev bara 2 mörka!! Sprätta? Nej nästa remsa blir kanske bättre i kontrast)

Läckra älgar i Stockholm City




10 kommentarer:

  1. Tack för inspirationen!
    Tänk att skärmattan är i färg med det blå i kvilten!
    kram

    SvaraRadera
  2. Tack för att Du tipsar om hur Du "fått fram detta mönster".
    Din quilt med ett "falskt Log Cabinmönster" är jättefin, tycker jag,

    Dollandesign

    SvaraRadera
  3. Din kvilt är bara så fin och tackar också för ditt tips med "falsk Log Cabin". Det här vill jag absolut testa! Kram

    SvaraRadera
  4. Interesting technique; great result!
    xx

    SvaraRadera
  5. Åh vad sugen jag blir på att sy en sån kvilt!

    SvaraRadera
  6. Jättehärlig kvilt, Vivianne! Ser lockande ut, men har 4 på gång som ska bli klara först..... kram Katarina

    SvaraRadera
  7. Verkligen snygg så jag kommer också att sy den. Tack för inspiration och beskrivning ! Monica

    SvaraRadera
  8. Jättefint täcke och verkar vara en snabb och rolig teknik du använt dig av!

    SvaraRadera
  9. Bra beskrivning, detta måste testas, tack!

    SvaraRadera