1 aug. 2016

Easy Scallop Mall.

2021 är året när jag kommer att sprätt upp  korsordet som kviltades över blomsterkorgarna. 
Kvilten har legat längst in i skåpet och skämts eftersom kviltningen blev så fruktansvärt fel. Det var inte mycket som blev rätt gjort i den kviltningen! 
Blir fortfarande ledsen när jag tänker på det. 
Bordern var fel quiltad och korgarna var fel quiltade. 
Nu är den quiltningen i bordern  bortsprättad och istället har jag quiltat hjärtan. De tidigare raka sömmarna var ej bra till en scalloped border. 


Korgarna skulle ha en sån här quiltning med "diamanter", 8 x 8. 



 Men korgarna fick ett onödigt litet rutmönster i våg/lodrätt, 12 rutor . 

Fult!!
Ser väldigt "rutigt" ut, korsstygnskviltningen, och stör broderiet.

Men som sagt, nu räcker det med sprättande. 
(Troligen sprättar jag quiltningen över korgarna en annan  dag om jag känner mej själv rätt.  Det blir i år 2021
Jag är perfektionist i mycket men inte i allt som tur är. )

Sedan tog jag  fram Easy Scallop mallen och mätte. 
För att göra det enkelt och för att undvika misstag brukar jag göra en pappersmall. 
Jag ritar  efter pappersmallens  kontur på min quilt och kan sedan lätt se var bindingen ska sys på.


Och bindingen är påsydd. Nu återstår handsömnad.

1 kommentar:

  1. Hur många timmar har du egentligen på ditt dygn! Du får så imponerande mycket gjort. Läcka, fina grejer. Och inom ett väldigt brett register. Jag är verkligen imponerad.

    SvaraRadera