23 juli 2014

Semester - vecka 1

                  Första semesterveckan. Brukar "grotta ner mej" första dagarna - för att sedan sakta ta mej tillbaka till livet. Tror det är precis vad kropp och själ behöver. 
Nu tömmer jag kameran och hittar Snäck - quilten.
               
Var på Formex-mässan förra året och dotter fick syn på den här quilten. 
Namn : Quilts in Sweden - Kaffe Fassett - Shells
 Riktigt trevligt att sy med stor mönstrat tyg. 




Min tolkning. Har tyvärr ingen bättre bild. Färgerna stämmer inte helt med verkligheten. Baksidestyget är karamell rosa!


Första semesterdagen  målade jag en IKEA pall röd och så ska elefant-tapet från Svenskttenn.se klistras på. 
Aktuellt från Systugan: Här grävs det. Jord ska bort för att ge utrymme till en liten uteplats - en sval vrå på eftermiddagen. Idag hade vi 31 grader C i Stockholm.  På husets gavel ska en altandörr sättas in.

Inne i stugan är det "lek med tyg och färg".
Hittade en bild i en gammal bok av KaffeFassett.  Den inspirerade till att plocka ihop tyger till en topp

1. Jag börjar med en mittruta.  Skar till så blomkorgen kom mitt på
 2. Sen blir det varv efter varv med tyg.
De blå-turkos remsorna skär jag 2 1/2" och de mönstrade tygerna 5 1/2". Det gäller att tänka till så de mönstrade tygerna räcker till ett helt varv runt.

Så här la jag tygerna när jag lekte.
 De här tygerna fick inte vara med den här gången, men kanske ändrar jag mej under resans gång.
 Bilden nedan: Tyget med bruna rosor skickade jag efter från http://www.killebergstygbod.se/
 Ett underbart tyg till en blivande baksida.
Tusen tack snälla  Gunilla för tipset om IKEA-tyget NUMMER






2 kommentarer:

  1. Vilka härliga tyger som du fått ihop till ett täcke. Det skall bli kul att se det färdiga resultatet. Tyget från Ikea, Nummer, har sedan tidigt i somras dykt upp här och var i blog världen, där många kviltare har använt dem som baksidestyger. Naturligtvis blev även jag inspirerad att använda det på mitt moderna medaljontäcke, urläckert och mjukt och skönt på baksidan. Du kan se hur jag har använt det om du kikar på min blog.

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara Kaffe Fassett-arbeten Du gör!
    Jag njuter av Dina bilder!!!
    Lycka till med sömnaden!
    Kram//Maja

    SvaraRadera