14 juli 2013

Trådtrassel med Janome

 Janome 1600P DBX

I höstas fyndade jag på Blocket, en maskin till quiltstolen.
Vi har haft ett litet elände tillsammans i helgen måste jag berätta.
Ingenting ville sej riktigt. Antingen blev stygnen för slappa eller så blev det inga stygn alls.
Skruvade isär maskinen - allt såg perfekt ut.
Bruksanvisningen låg självklart på sängbordet i stan.
Efter en del letande hittade jag hjälp på nätet. En bruksanvisning. Räddad.
Läste och läste.

När jag kom till trådträdningsdelen hittade jag en bild som tom jag kunde se.
Nålen har FYRA sidor. Självklart hade jag stoppat i nålen helt galet.

"Vanliga" symaskiner har nålar med platt sida
Inte den här klumpen. (den väger en del)
Sen gäller det att undertrådsspolens kapsel har rätt trådspänning!
Tänk att så lite kan göra så mycket!!!
Spännande. Raksömmen ser fin ut. Dags att prova quiltfoten.
Vad vore semestern utan böcker? Startar med att lyssna på  Öster om Heden av Viveca Lärn. 
Sen blir det Viveca Lärns Väster om Vinga.


Funderar  på att läsa om  Marianne Cedervalls damer Mirjam och Hervors, och alla deras  äventyr.