6 mars 2013

Barn som dör i onödan

Barn som dör i onödan smärtar nog mitt hjärta allra mest.
När jag arbetade i Somalia berättade min första tolk att hans 4 första barn dött pga diarree.
När han förtvivlat kom och berättade att hans lilla flicka fått diarre försåg jag honom med vätskeersättning.
Han såg lite skeptisk ut men jag förklarade vad som fann i påsarna. Försåg honom med en stor låda så han kunde dela ut påsar till behövande.
Berättade också hur man enkelt kunde göra egen vätskeersättning hemma. Vikten av att koka vattnet.
Ett år var jag i Somalia.
Flickan som var det första barnet i familjen som överlevt diarresjukdom namnades efter mej.
Tolken hann få ett barn till under tiden jag var där. Undrar hur Abdi och hans familj mår idag?
Visst var det en rar historia ur livet.
Så här ser den Svenska vätskeersättningen ut numera

UNICEF            65:- för 100 påsar. Kan rädda livet på tio barn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar