1 feb. 2013

Alla vackra korsstygn

Surfa på nätet ger många intryck.

Liten nålhållare

Det senaste vackra jag funnit är alla dessa underbara broderier.

Folk runt om i världen sitter och broderar efter gamla mönster. Mönstren har romantiska benämningar och ofta finns namnet kvar på den som broderade orginalet , tex Agnes Scott 1810
För 200 år sedan satt en kvinna och skapade ett broderi.
Undrar vad hon tänkte på då? Och hur många timmar la hon ner på arbetet?
I min verklighet finns för närvarande inte ljuset - dagsljuset - så det räcker till för någon längre stunds broderande.
Det blir som att samla på bokmärken. Man vill bara ha fler och fler vackra bilder.

Och  naturligtvis hittar jag till affärer som säljer allt man behöver för att starta en ny hobby.
Tror inte det finns något liknande i Svedala längre?
Titta in på den här bloggen tex:
Här finns allt, tom ramar!
Withmyneedle-ellen.blogspot.se
och här
Tomheir
Kreditkortet hoppar i plånboken av glädje, kortet tänker - kanske blir det nåt idag???
Surfar vidare i mina funderingar över tråd.
Alla skriver om AVA silk-tråd.
Har aldrig sett den och naturligtvis då inte heller haft den mellan mina fingrar.
Någon som syr med AVA? Någon som broderar efter gamla mönster?
Hamnar i England på The Silk Mill The silk mill och läser sedan en helt fantastisk sida om jämförelse av trådar.
Needlenthread

På Silk Mill läser jag "600 shades of silk" och kommer på att jag alldeles glömt bort min bok-serie 50 shades
Ruskar av mej alla korsstygns-tankar och klappar mina åtta lapptäcks-hus-block.
Sol ute - sticker ut näsan på balkongen - och bestämmer mej för att det får bli en Långfika på stan.

Pärlgarn 8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar