15 nov. 2012

Battle of Mogadishu - Major Mike Collier en hjälte!



 Ibland kommer minnena fram,

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Mogadishu_%281993%29

Det är snart 20 år sedan jag gick med k-pist på ryggen och revolver i bältet. 
1992-1993 bistod svenskarna FN med sjukvård  till kriget i Somalia . 
Swedish Field Hospital
Unosom I och Unosom II. Ett år fanns sjukhuset med ca 150 personal på plats. De flesta var nere i tremånadersperioder. Jag var där ett år.
Vårt mål var i första hand att ta hand om skadade soldater. Vårt mandat var  dessutom en humanitär insats
Innan vi reste fick vi militär utbildning.
Med hjälp av fantastiska amerikanen U.S. Marines Major Collier, längst till vänster på bilden, och hans team eskorterades jag ut till olika orphanage. 
Där mötte mej långa köer av sjuka barn och även vuxna.
Mannen i mitten, Major Messing har en  låda/gåva fylld med mediciner
http://ndcf.dyndns.org/ndcf/Highlights/1993/H1993.html 
Jag hade med mej fyllda gröna apotekslådor och räddade säkert några liv.  (Lättare att bota pneumonier och malaria än svåra skottskador)
Jag är en av de som  sitter (med blå skyddsväst) i bakgrunden   på bilflaket.

 

1 kommentar:

  1. så himla ballt att du vart med och räddat liv,
    kram från Dina och Josef, snart är köket klart och vi skulle vilja bjuda på middag snart :)

    SvaraRadera