19 sep. 2011

Rotary Läkarbank

 Hittade en till länk till sjukhuset. Skrivet av en svensk kirurg. Läsvärt!
Bilder från Mutomo Hospital
En riktigt bra sida. Här ser man allt. Tom huset där jag bodde är fotat.
Där finns tom receptet på den Afrikanska getgrytan.

Sitter och tänker tillbaka.
Ett år på ett fältsjukhus under brinnande krig i Mogadishu och en resa under fredliga förhållanden till ett nunnesjukhus.
Det är så att tankarna börjar snurra om att ge sej iväg på en ny insats.

Googlade på nätet och hittade   Rotary -s hemsida
Var 2001 i Mutomo och gjorde en liten insats på ett sjukhus som drivs av nunnor.

Mutomo ligger i Kenya.
Från Nairobi åkte jag jeep, först till mataffären och sedan till slaktaren för att bunkra mat för min sex-veckors-period.
Maten fick jag stå för själv.
Efter att ha inkvarterats var det bara att byta om till medhavda egna sjukhuskläder.
På barnavdelningen plåstrade jag om många brännskadade barn, malaria, meningit, blindtarmar, ormbett, allt i en salig blandning.
Under Malariaperioderna kunde det i varje barnsäng ligga tre barn!

På läkarbankens Jeep-resor delas malariamyggnät ut gratis.
Malaria dödar många.
Så här väger vi barnen
Bilderna länkade från Rotarys Hemsida
Ge gärna en gåva om du har en slant över.
Info finns på deras hemsida.

1 kommentar:

  1. Min dotter var hemma i Sverige på bröllop i somras.
    Presenter önskades ej av brudparet, men gärna en gåva till hjälpbehövande. Sanna skänkte en get (200 kr) genom min kontakt R-M. Väl tillbaka på Irland fick hon brev.
    - Tack för att du bevistade och hjälpte till på vårt bröllop! Vi har nu skänkt malariamyggnät i ditt namn.
    Jag tycker att detta är så härligt!
    Alla fick presenter, men de hamnade där det verkligen behövdes och spelar roll!!!
    Kram till dig som visar upp hur det kan se ut!
    Maja

    SvaraRadera