27 apr. 2016

Brux - Self Mitered Log Cabin - Ligger i startgroparna

För fyra år sedan  (tänk vad tiden rinner iväg) skar jag 1 1/2" remsor.
 3 mörka, 2 medium och 3 ljusa som jag sedan sydde ihop.
Nu är det dags igen att sy en ny Self Mitered Log Cabin Quilt. 


Det var så spännande att se hur det blev när alla block placeras ut.

1 1/2" remsor skar jag på min Accuquilt


Sedan syr jag  ihop. 3 mörka, 2 medium och  3 ljusa.


Att förvandla färgbild till svart-vitt kan vara en hjälp när man bedömer  tygets ljushet
betty-edwards-farglara/



Här är remsorna   ihopsydda


 Remsorna skärs i fyrkanter

som sedan skärs till trianglar

40 + 40 rutor skärs  till 4 triangel högar 


A B C D byter plats - och blir A+D och B+C



Blocken placeras så att  "mörkt möter ljust".  Bra att ta ett fotografi och kontrollera att blocken är lagda rätt. Lätt att lägga fel!!

Med border och binding klar


och här en mer blå topp

och den "Röda"
 



Imponerande vad man kan göra med remsor. Man tittar på tygets ljushet inte på hur snyggt tyget är. Perfekt för en skåprensning av "hopplösa" tyger!



1 kommentar:

  1. Det där är ett helt underbart mönster. Kanske dags att göra en till!

    SvaraRadera