2 mars 2015

Sy med Scraps och Pappersremsor

Det här lekte jag med i helgen.
 Mycket trevlig sysselsättning med små scrapsbitar!
Man behöver:
En kassakvittorulle.
Stygnsättning 1.8 på symaskinen.
 Jag fäster tråden när jag startar och när jag slutar.
Alltså backa fram och tillbaka. Min maskin har trådklipp. Perfekt när man syr sånt här.
Starta med att lägga 2 lappar  rätsida mot rätsida ovanpå pappersremsan så att tyget går lite utanför papperet uppe och nere.  En söm sys igenom tyg och papper. Eftersom jag har korta söm stygn är det lätt att riva av papperet när jag är klar med remsan
 Sedan viker jag ut det översta tyget. Pressar med tummen. (har här  lagt ett tyg under pappers-remsan så man lättare ser remsan)
  Lägger på ett nytt tyg med räta mot räta
 Och syr en söm igen.
 Här har jag tagit scraps från min falska log cabin.
 Jag rullar ihop remsan till vänster för att den ska vara lättare att hantera.
 När jag tycker remsan är tillräckligt lång tar jag saxen eller skärkniven  och skär från baksidan så får jag långa snygga raka trevliga remsor. Eftersom jag fäster tråden när jag startar och slutar delar inte remsorna på sej när jag river bort papperet. 
Dom här remsorna ska vara till Quilten "3 Hjärter" - har därför valt extra mycket från röda scrapslådan.
Har man inga kassakvittorullar går det lika bra  att klippa pappersremsor som man syr eller tejpar ihop.

1 kommentar:

  1. Det är jätte roligt att sy. Köpte kassastrimlar på messa i Förslev. Har använd som "kanttyg" om en filt.

    SvaraRadera